Islamska zajednica je, pored toga što je vjerska institucija i primarno je upućena na muslimane, i organizacija koja u aktuelnom i historijskom ambijentu ima značajan potencijal i resurse da bude učesnik kvalitativnih promjena u društvu. Na kojim principima Islamska zajednica može ostvariti ovaj potencijal, a istovremeno ostati posvećena svojoj primarnoj misiji?

Salem DEDOVIĆ:

Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini kroz svoju višestoljetnu historiju, različite sisteme i državna uređenja sačuvala je kontinuitet postojanja, rada i djelovanja i bila aktivnim učesnikom društvenih kretanja, pa i često inicirala pozitivne društvene promjene. U aktuelnom ambijentu nezadovoljstva građana slabim funkcionisanjem državnog sistema u mnogim oblastima života, Islamska zajednica je pouzdan partner tamo gdje se može uključiti shodno svojim mogućnostima. Ona će iznositi svoja mišljenja i svoje stavove javno o svim važnim pitanjima koji se tiču interesa naše zajednice i našega naroda koja tretiraju njegovo pravo, njegovu slobodu i njegovo dostojanstvo. Kroz svoj misijski rad u vremenu sve većih društvenih problema, socijalnih i ekonomskih izazova Islamska zajednica nastoji ljudima ponuditi ohrabrujuće poruke, poruke nade, poruke mira, ali i konkretnu podršku u funkcionisanju naših džemata.

Vremena jesu teška i izazovna, ali svako vrijeme je na svoj način teško i nosi sa sobom različite izazove. I neka prošla vremena su bila teška, vremena u kojima su živjeli naši roditelji, naši djedovi i naši preci.

Vrlo je važno da se objedinjuje snaga i potencijal za koji vjerujemo da postoji u intelektualno – akademskom, univerzitetskom, obrazovnom i kulturnom krugu Bošnjaka.

Valja nam sagledati ono što realno imamo. Određeni potencijal koji, hvala Dragom Allahu, u organizacijskom smislu i prema duhovnom poslanju Islamska zajednica ima, može nam otvarati nove perspektive, projekte i procese.

Važno je da i kao pojedinci i kao zajednica imamo inicijativu i da sa posebnom pažnjom i odgovornim odnosom prema svim segmentima društvenog rada i djelovanja imamo svoju ulogu i svoju odgovornost, svoje mjesto i svoju poziciju, da jačamo svijest o našem naslijeđu, o našim simbolima, o našim ljudima, o granicama državnim i da se ne odričemo nijednog prostora. Mladi su jako opterećeni pitanjem osiguranja svoje egzistencije. Ukupan društveni ambijent im ne pruža mnogo prilika, mogućnosti i nade. Međutim, oni su budućnost ove zemlje i od njih očekujemo progres, umne ideje, da budu hrabri, odvažni i aktivni ne čekajući nekog drugog.

Važno je da kod njih postoji inicijativa, volja i odlučnost da se pokrenu i da svojim radom, znanjem i vještinama priskrbljuju svoju nafaku. Naša zemlja nije siromašna, ima tako bogate prirodne resurse, veliku obradivu zemlju, pitku vodu, velike šume, čist zrak i dobar geografski prostor na kojem se može graditi lijep i dostojan život. Divna priroda i zemlja koju nam je Gospodar dao velika je i blagodat i odgovornost.

Najvažniji resurs su ljudi i valja ih motivirati da ostaju živjeti na tom prostoru, uvjereni da će moći na njemu naći egzistenciju i sigurnost, ne razmišljajući o iseljavanju i napuštanju. Islamska zajednica će prateći društvene tokove ostati posvećena svojoj primarnoj misiji prenošenja emaneta, vjersko-prosvjetnog djelovanja, odgoj djece i mladih i afirmaciji univerzalnih vrijednosti.

Sve religijske zajednice imaju kapacitet da pomognu posebno u sferi onoga što se zove moralnom obnovom. Moramo snažiti duhovnost. Kod ljudi treba razvijati iskrenu vjeru u Dragog Boga, razvijati povjerenje među njima i pozitivne vrijednosti. Lakše će se proći ovim svijetom ukoliko bude u njemu više razumijevanja, toplote, blagosti i ljubavi.

Zajednički interes svih je da se pokrenu pozitivni procesi koji će ljude motivirati da ostaju živjeti na ovim našim prostorima.

Kriza u obrazovanju je globalni izazov. Ipak, određeni segmenti te krize su karakteristični za islamske religijske obrasce odgoja i obrazovanja. S tim u vezi, šta očekujete da bi nam morale donijeti buduće reforme u obrazovnom sistemu Islamske zajednice kroz prizmu Vaše programske agende koju ste predstavili kao kandidat za reisu-l-ulemu?

Salem DEDOVIĆ:

Puno je mladih obrazovanih ljudi na tržištu rada s kvalifikacijama koje se ne traže. Poljoprivredne i sve druge stručne škole su pred gašenjem, dok interes za medicinskom strukom raste zato što ona otvara mogućnost posla u inostranstvu. Uistinu, onda se s razlogom pitamo kakva nam je obrazovna politika, i uopće kakva nam je strategija? Realno, ne može samo državni sektor biti mjesto gdje se posao traži, zato se realni sektor treba ohrabrivati, i mladim ljudima davati edukacija i podrška da hrabro i odlučno pokreću poslove koji trebaju tržištu. Stočarstvo, poljoprivreda, voćarstvo, vinogradarstvo, sadnja ljekovitih kultura mogu biti itekako dobri izvori za pristojan život.

U kontekstu vašeg pitanja koje se odnosi na reformu obrazovnog sistema Islamske zajednice smatramo pozitivnim iskorakom aktivnosti koje su u proteklom periodu poduzete. U tom pravcu treba nastaviti.

Islamska zajednica ima dobro organizovan odgojno-obrazovni sistem koji se realizuje kroz predškolski odgoj u vrtićima, mektebsku nastavu, nastavu Islamske vjeronauke, srednjoškolsko obrazovanje u medresama i visoko obrazovanje na našim fakultetima. Smatramo da su svi segmenti odgojno-obrazovnog procesa Islamske zajednice od izuzetne važnosti. Ipak, posebnu pažnju potrebno je usmjeriti na mektebsku pouku koja predstavlja glavni temelj odgojno-obrazovnog procesa u Islamskoj zajednici i na fakultetsko obrazovanje, gdje se profiliraju stručni kadrovi Islamske zajednice, koji će u budućnosti obavljati odgovorne dužnosti i dosljedno tumačiti vjeru u skladu s našim mezhebom, običajima i tradicijom.

Na nivou cjelokupne Islamske zajednice kroz novopokrenuti Centar za kadrove potrebno je raditi na obrazovanju, pripremanju i stručnom profiliranju kadrovskih potencijala, kako onih rukovodnih tako i onih imamsko-misijskih koji u izazovnim i delikatnim uvjetima rada – naprimjer, povratničkih sredina, nose sav teret javnog i društvenog života Bošnjaka, imajući u vidu da će se na tom polju ukazati praznine usljed prirodnih procesa i promjena.

U planiranje i realizaciju strateških programskih sadržaja Islamske zajednice potrebno je više uključivati stručno osposobljene saradnike i eksperte iz različitih oblasti nauke i društva.

Imami unutar organizacije rada Islamske zajednice su stub koji nosi najveći teret misije Islamske zajednice. Oni su najizloženiji u svakom smislu, a čini se da njihov rad nije ni blizu srazmjerno tome valoriziran u smislu socijalnog statusa. Kako planirate, kao kandidat, konkretno, ponuditi rješenja za ovo pitanje?

Salem DEDOVIĆ:

Istina je da su imami u najdirektnijoj vezi sa džematlijama i da nose najveći teret misije Islamske zajednice. Međutim, treba naglasiti da Islamska zajednica daje rezultate kao jedan kvalitetno udruženi i organiziran tim ljudi. Pojedinci mogu biti vrlo talentirani i daroviti, ali bez jedinstvenog stava i pristupa, velikog rezultata nema. To praksa i primjeri potvrđuju, a posebno je to vidljivo u teškom i odgovornom imamskom poslu, u radu s džematom, s ljudima, u zajednici. Islamska zajednica crpi svoju snagu i održivost iz žive prakse muslimana, iz golemog rada i doprinosa imama, ljudi koji rade u džematskim odborima, izvršnim odborima medžlisa, skupštinama medžlisa, zastupnika u Saboru i svim drugim njenim organima. Treba dugoročno kroz jačanje ekonomske stabilnosti Islamske zajednice raditi i na poboljšanju socijalnog statusa imama i svih njenih uposlenika.

Vakufi su najvažnija dinamična razvojna komponenta i pogonska snaga za uspješan organizacijski i misijski rad Islamske zajednice. Zahvaljujući vakufskoj imovini Islamska zajednica je oslonjena na svoj vlastiti resurs i na taj način Islamska zajednica izgrađuje neovisnost, punu slobodu u djelovanju i finansijsku stabilnost neophodnu za obavljanje misije i prenošenje Emaneta. Za ukupan bosansko-hercegovački kontekst dragocjena su iskustva Mostara u vezi s povratom vakufske imovine u Mostaru, njene revitalizacije, obnove i stavljanja u funkciju za razvoj vjerskog, prosvjetnog i kulturnog života Islamske zajednice.Promocija, afirmacija i planski razvoj vjerskog turizma također može osigurati značajan izvor prihoda Islamskoj zajednici, imajući u vidu da je Bosna i Hercegovina mjesto susreta različitih naroda, religija i kultura. Tri velike vjerske zajednice u BiH svojim bogatim vjerskim i kulturnim naslijeđem doprinose da naša zemlja bude u samom vrhu Evrope kada su u pitanju turistički potencijali.

Mostar, Sarajevo, Travnik i Banja Luka turistički su centri u koje dolaze strani turisti, gosti i musafiri iz muslimanskog svijeta kojim Islamska zajednica treba ponuditi odgovarajuće aranžmane i sadržaje.

Solidarnost Islamske zajednice prema imamima u penziji treba biti značajnija i izraženija. Udruženje Ilmijje moralo bi se snažnije angažovati i omogućiti veći prilliv sredstava u Fond za pomoć imamima u penziji, kako bi im se osigurao pristojan život.

S obzirom na prisutnost institucija Islamske zajednice u svijetu, kako Vi vidite mjesto, misiju i djelovanje Islamske zajednice u evropskom, ali i globalnom kontekstu?

Salem DEDOVIĆ:

Bošnjaci su autohtoni evropski muslimani sa svojim islamskim identitetom i to treba s ponosom isticati.

Živimo na ovom čudesno lijepom podneblju, gdje se susreću i isprepliću vjere, narod, kulture, tradicije, historija.

Mi u ovom vremenu, na mjestu gdje živimo, imamo tu privilegiju i priliku da znamo i Istok i Zapad, da baštinimo i jedno i drugo, da budemo svjesni svog islamskog nasljeđa, ali i vremena koje dolazi, tekovina savremene civilizacije.

Uspješno integrirane krovne zajednice Bošnjaka muslimana, naši džemati, istaknuti članovi naše zajednice u evropskim zemljama predstavljaju ogroman potencijal u naučnom, ekonomskom i kulturnom smislu. Model našeg predstavljanja u Evropi je prepoznat, priznat i tražen od strane evropskih zemalja. Treba naše džemate dodatno organizacijski razvijati i osnaživati.

Očekujemo da će naše zajednice u izvan domovinskim zemljama u tom pogledu napraviti još veći iskorak i da će dati punu podršku nedavno imenovanom prvom muftiji za Zapadnu Evropu, čime će biti još kvalitetnije naše institucionalno predstavljanje.

Islamska zajednica će kao vitalna institucija bošnjačkog naroda u zemlji i izvan domovinskim zemljama i u narednom periodu provedbe reformskih procesa i integracija u Evropsku uniju i uključivanja u NATO savez, i dalje imati svoju nepobitno važnu proaktivnu društvenu ulogu i zalaganje.

Ako budete izabrani za reisu-l-ulemu, kakvu instituciju Islamske zajednice planirate i očekujete ostaviti muslimanima nakon isteka mandata 2026. godine?

Salem DEDOVIĆ:

Jedinstvenu i jaku.

 


Islamski centar Mostar

Nekadasnja linija razgranicenja kao linija pomirenja?